Tankar, spaningar och trender. Nya case, medarbetare, kunder och uppdrag. Här hittar du senaste nytt som ger dig bättre koll på Haus och det vi gör.
Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Arbetsmiljöverket välkomna till vår kundfamilj!
När Visma-koncernen gick från ett ”branded house” till ett så kallat ”house of brands”, behövde de hjälp att lyfta fram sina bolags olika unika identiteter och erbjudanden.
Köpbeteendet inom B2B förändras just nu i en takt vi aldrig sett förut.
Du som haft vägarna förbi Centralen i Stockholm de senaste veckorna har med största sannolikhet märkt att nästan varenda yta fullkomligt tagits över av skönhetsjätten Lyko.
Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring.
Vi älskar en bra lansering – och när Snabbgross Club slog upp portarna till sin 10:e butik, var vi med hela vägen.
B2B-marknadsföringen förändras i grunden. En ny generation B2B-köpare gör 70 procent av kundresan digitalt på egen hand innan de tar kontakt med intressanta leverantörer. Säljcykeln börjar alltså mycket tidigare, share of voice och kännedom blir ännu viktigare.
En kär gammal vän är med oss igen – vi är så glada att kunna berätta att vi numera är Skolverkets nya upphandlade produktionsbyrå!
Vissa nyheter är helt enkelt snyggare än andra.
När Visma-koncernen gick från ett Branded House till ett House of Brands behövde de hjälp att identifiera, gestalta och lyfta sina bolags identiteter och erbjudanden.
Om ett år träder det nya tillgänglighetsdirektivet i kraft. Det innebär att alla e-handlar måste uppfylla WCAG-kraven som säkerställer att alla användare kan ta del av och nyttja en webbplats.
För tredje året i rad har vi nu genomfört Västmanlandsbarometern – varumärkesundersökningen för företag och organisationer som har sin huvudsakliga marknad i Västmanland.
Maj var något av en rekordmånad för oss. Hela elva nya webbprojekt lanserades under månaden – några riktiga bjässar och några lite mindre.
Har du träffat Dennis? Om han inte är bekant är det egentligen inte så konstigt, hans jobb sker framför allt bakom kulisserna.
Sala Silvergruva är en otrolig plats som alldeles för få känner till. Dessutom associerar de flesta platsen enbart med själva gruvan.
Livv är ett sånt där företag som verkar bakom kulisserna. Få vet nog om att de ens finns, men desto fler märker av deras existens. I korthet handlar deras erbjudande om att med hjälp av unika koncept och exklusiva produkter skapa trevligare helhetsupplevelser på alltifrån hotellkedjor till spaanläggningar.
Har du någonsin funderat över varför det byggs så få betonghus i Sverige? Det har vår kund Konkrethus gjort och kommit fram till att där finns ett glapp i marknaden. För den som gillar design som är nytänkande och tidlös på en och samma gång. Och för den som vill ha ett beständigt hus och ett ovanligt hem. För den passar Konkrethus perfekt.
Vi har varit med Konkrethus under resans gång och bland annat hjälpt dem med deras visuella identitet.
Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.
Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen. Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han? Spana in den nya webben på member24.se.
Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.
I juni 2025 träder det nya Tillgänglighetsdirektivet i kraft. Lagen riktar sig i första hand mot e-handlar, banktjänster, persontransporter samt medie- och kommunikationstjänster. Kraven är framför allt fokuserade på att produkterna och tjänsterna ska bli mer tillgängliga, och rör alltifrån kontraster och alternativa färger till funktioner för hjälpmedel och lösenordsskydd.
AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.
Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?
Gustav Carpner är en prisbelönt kreatör med bakgrund som senior AD och partner på B-Reel och Interactive Director på ACNE Production. Han har jobbat med kunder som H&M, Disney, The Economist, Audi och IKEA. Gustav var senast Creative Lead för H&M Herr och Divided. På Haus Grow tar han en konsultroll som konceptuell AD i vårt suveräna kreatörsteam.
Malin Hallberg lämnar H&M för att ta en roll som projektledare hos oss. Hon har drivit och producerat några av H&M:s största globala kampanjer under sin tid där. Hon börjar på Haus Grow i maj och kommer förutom viktiga perspektiv från beställarsidan även att tillföra en erfarenhet att hantera stora, komplexa kampanjer.
För 400 år sedan kom Gustav II Adolf till Sala och gjorde officiellt den lilla västmanländska gruvorten till en stad. 398 år senare kom Sala kommun till oss med uppdraget att ta fram ett nytt platsvarumärke som skulle lanseras brett i samband med födelsedagsfirandet. Kul, tyckte vi och tog fram ett komplett kalas-kit för alla tänkbara festliga sammanhang.
”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat.
Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser.
Annonserar ditt företag på Google? Då har du kanske redan koll på det som kallas Google Consent Mode v2. Men om du missat den nyheten så har alltså Google infört nya krav på hur data samlas in.
Det är kanske inte alla som vet det, men sedan nästan ett år tillbaka har vi mejslat fram ett nytt affärsområde som fokuserar på att utveckla digitala verktyg åt vården.
Haus historia med Vafabmiljö är både lång och kantad av roliga projekt. Senast en helt ny hemsida, signerad Haus Web. Därför känns det nu lite extra kul att officiellt välkomna Vafabmiljö in i Haus Society-familjen också!
Skidorten Säfsen gav oss uppdraget att utveckla deras varumärkeskommunikation. Som en del i arbetet ville vi differentiera dem mot de stora destinationerna och resultatet blev det nya varumärkeskonceptet “Barnens egen skidort”.
Haus har tillsatt två chefsroller. Frida Asante är ny affärsområdeschef för Haus Grow och Viktoria Brandel är ny försäljningschef för Haus.
I en värld där teknologin ständigt utvecklas, är UX-design inte bara en trend utan en nödvändighet. Genom att sätta användaren i fokus under designprocessen, kan vi skapa produkter som inte bara ser bra ut utan som också löser verkliga problem på ett effektivt sätt.
Som VD och Executive Producer var hon en stor del av ACNE Digitals framgång och etablering i Los Angeles, Berlin och Paris. De senaste nio åren har Frida Asante haft flera ledande positioner inom H&M.
Vi har tagit fram en lösning åt organisationen GeBlod som gör det enklare för blodgivare att ge blod och för GeBlod att få fler och mer långvariga blodgivare!
Roliga nyheter! Vi har tillsammans med Aros IT-partner arbetat fram en ny grafisk profil och webbplats.
Hemglass har sedan några år tillbaka haft en e-handelslösning där du kan ”boka” den glass som du sedan hämtar och betalar i glassbilen. Problemet? Eftersom lagerhanteringen inte är direkt kopplad till ordrarna kan det hända att en beställning hamnar på villovägar eller att kunden inte dyker upp för att hämta sin beställning.
Äntligen är den live. Vi har sen en tid tillbaka hjälpt Västerås Stadsmission att bygga upp sin nya Webbplats.
Livv kom till oss med en utmaning. De hade två varumärken och två webbutiker som var kopplade till ett och samma lager. Men i dagsläget gör de all orderhantering och alla justeringar manuellt, vilket gör att varje liten förändring blir både kostsam och omständlig.
För några år sedan fick vi uppdraget att hjälpa Västerås stad ta fram en kampanj om hur de jobbar med våldsprevention. Idén bygger på det stora mörkertal som finns bland våldsfall i nära relationer och att det sker så mycket bakom lyckta relationsdörrar. Att det vi kan se bara är toppen av isberget. Kampanjen har ett par år på nacken men har de senaste veckorna åter synts på stortavlor runtom i Västerås. Med statistik som tyvärr är lika aktuell idag som när den först togs fram.
Har du stött på begreppet ”headless” när det snackas e-handel? Kort sagt innebär det att man separerar själva e-handelssystemet och affärsprocesserna från webbutikens frontend och design. På så sätt kan du anpassa kundupplevelsen och få den precis som du vill ha den – istället för att behöva hålla dig till handelsplattformens snäva ramar.
Kolla! Västerås har ett nytt platsvarumärke som vi varit med och tagit fram! Tack för förtroendet och tack alla som varit med i projektet.
Är du nyfiken på vad som händer i Hauset och vilka trender vi ser i branschen just nu? Då ska du såklart prenumerera på oss! Kom igen, det är där det händer!
Julen är en tuff period för många och med ett allt hårdare ekonomiskt klimat lär det här året knappast bli något undantag. Enligt Rädda Barnens senaste rapport lever närmare 4 000 barn i ekonomisk utsatthet – bara i Västerås.
En rapport om kreativitet i oroliga tider släpptes i samband med Cannes Lions men gick nog många förbi: The state of creativity study 2023. Intervjuer med 2400 kreatörer och marknadsförare omvandlades till en rad insikter och råd om hur det kreativa arbetet kan stärkas.
Den 26 oktober var vi i Örebro och sa hej till alla härliga örebroare som ville hälsa på uppe på vårt nya Örebro-kontor. Förutom bubbel och mingelmat fick våra gäster hänga med på ett spännande panelsamtal om det ämne som just nu påverkar alla som jobbar med kommunikation på ett eller annat sätt – AI.
Livv hjälper sina hotellkunder att bygga sina varumärken och skapa större upplevelser. Vi hjälper Livv att berätta det i en bok som kommer att användas som DR.
Med hjälp av dramatiska påståenden stoppar ”Sant eller falskt” scrollandet på Facebook och avvärjer hoppa över annons-klicken på YouTube. I programserien slår gymkedjan Member 24 hål på myter i gymvärlden – och bekräftar sanningar! Till sin hjälp bjuder de in experter inom olika områden, allt från läkare till psykologer och näringsfysiologer, så att vi verkligen får reda på hur det ligger till.
VD Robert Brodén medverkar i Dagens Opinions artikelserie Koncernbyggarna och berättar om Haus expansion och tankarna bakom husbygget. Snart samsas sju verksamheter under kontorstaken i Stockholm och Västerås. Artikeln kräver prenumeration på nyhetsbrevet Veckans Brief (rekommenderas), men kan läsas här nedan.
Vi uppmanar alla att ta helg med kapten caroline segers viktiga tal till nationen.