24.05.08

12:09

Tre tips för dig som vill börja jobba med AI

Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?

Vikten av att hänga med i utvecklingen

Bara sex år senare är Facit-krisen ett faktum. Trots (eller kanske snarare på grund av) sina framgångar och maknadsledarstatus hade de nämligen gjort ett fatalt misstag. Istället för att haka på och utvecklas i takt med teknikskiftet, räknade de kallt med att deras räknemaskiner skulle överleva vad de trodde bara var den nya flugan – den elektroniska miniräknaren.

Den här lilla sedelärande berättelsen är på många sätt lika aktuell då som nu, med en teknikutveckling som är snabbare än någonsin. Och kanske framför allt inom AI-sfären, där nya framsteg sker så gott som dagligen. Att likt Facit stoppa huvudet i sanden kan med andra ord bli precis lika ödesdigert.

Tips för att komma igång med AI

Var börjar man då? Hur går man tillväga för att hoppa på AI-tåget innan det är för sent? Lättare sagt än gjort, förstås. Som med all utveckling finns det sällan en quick fix. Men med det sagt finns det såklart bra utgångspunkter. Så, här kommer tre av våra bästa tips för att komma igång med AI på ditt företag:

  • Definiera tydliga affärsmål: Innan ni börjar implementera AI brett är det viktigt att tydligt definiera vilka affärsmål du vill uppnå. Handlar det om att öka effektiviteten, förbättra kundupplevelsen eller optimera processer? Att ha klara mål hjälper till att vägleda implementeringen och säkerställa att det ger mätbara resultat.
  • Börja småskaligt och iterativt: Istället för att försöka göra allt på en gång, börja med att genomföra ett par mindre pilotprojekt för att testa och validera dina idéer och hypoteser. Genom att starta småskaligt kan du minimera risker och lära dig av misstag innan du skalar upp.
  • Involvera och utbilda personalen: För att framgångsrikt implementera AI i företaget är det viktigt att involvera och utbilda personalen. Se till att dina anställda förstår syftet med satsningen, dess fördelar och hur det kommer att påverka deras arbete. Erbjud utbildning och resurser för att bygga upp deras kunskap och färdigheter inom områden som är relevanta för AI-användning.

Tänk stort, börja litet, experimentera ofta

Det finns inget facit för hur man lyckas med AI, men en sak är säker: att vara öppen för förändring och beredd att anpassa sig är nyckeln till att överleva och blomstra i en ny era. Eller som Elin Palmelius påminde oss om på vårt senaste Haus Talks där vi diskuterade AI: ”nyckeln är att tänka stort, börja litet och experimentera ofta”.

Läs fler nyheter

Är din webbsida verkligen till för alla? 

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.  

Det är hög tid för din webb att bli tillgänglig

I juni 2025 träder det nya Tillgänglighetsdirektivet i kraft. Lagen riktar sig i första hand mot e-handlar, banktjänster, persontransporter samt medie- och kommunikationstjänster. Kraven är framför allt fokuserade på att produkterna och tjänsterna ska bli mer tillgängliga, och rör alltifrån kontraster och alternativa färger till funktioner för hjälpmedel och lösenordsskydd. 

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.