25.02.12

01:03

B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring. Nu sker en explosionsartad utveckling i hur B2B-företag använder influencer-marknadsföring.

Grundidén är densamma: influencers har kraften att påverka flera individer i målgruppen på ett trovärdigt sätt. Inom B2B kan marknaden dock vara mer nischad, vilket driver trenden där företag låter sina egna medarbetare agera mikro-influencers och bli ambassadörer för varumärket.

Forskning visar att användningen av influencer-marknadsföring bland B2B-företag har ökat från cirka 30 procent år 2020 till ungefär 85 procent i år. Stora aktörer som SAP, IBM och Microsoft har till och med inrättat dedikerade chefsroller med ansvar för deras influencerstrategier.

Snart lär vi se fenomenet växa ytterligare – enligt affärsmagasinet Forbes menar 94 procent av företagen att deras influencersatsningar har varit framgångsrika.

Läs fler nyheter

En ny look för de som vill ha en ny look

När Unique skapar skönhetsprodukter är det aldrig standardlösningar – det är skräddarsydd lyx, designad för att höja hotellupplevelser.

Haus är topp tre i Sverige i Årets Byrå!

Vi tog hem tredjeplatsen när analysföretaget Regi korade Sveriges bästa byråer för 25:e året i rad.

Haus + MDU = sant

Blir man smartare av att jobba med smarta människor? Oavsett är vi oerhört glada och stolta över att numera kunna titulera oss Mälardalens Universitets upphandlade kommunikationsbyrå.