24.11.09

20:35

B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring. Nu sker en explosionsartad utveckling i hur B2B-företag använder influencer-marknadsföring.

Grundidén är densamma: influencers har kraften att påverka flera individer i målgruppen på ett trovärdigt sätt. Inom B2B kan marknaden dock vara mer nischad, vilket driver trenden där företag låter sina egna medarbetare agera mikro-influencers och bli ambassadörer för varumärket.

Forskning visar att användningen av influencer-marknadsföring bland B2B-företag har ökat från cirka 30 procent år 2020 till ungefär 85 procent i år. Stora aktörer som SAP, IBM och Microsoft har till och med inrättat dedikerade chefsroller med ansvar för deras influencerstrategier.

Snart lär vi se fenomenet växa ytterligare – enligt affärsmagasinet Forbes menar 94 procent av företagen att deras influencersatsningar har varit framgångsrika.

Läs fler nyheter

Arbetsmiljöverket! Vår nya kompis!

Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Arbetsmiljöverket välkomna till vår kundfamilj!

En flexibel identitet

När Visma-koncernen gick från ett ”branded house” till ett så kallat ”house of brands”, behövde de hjälp att lyfta fram sina bolags olika unika identiteter och erbjudanden.

Den nya B2B-köparen

Köpbeteendet inom B2B förändras just nu i en takt vi aldrig sett förut.