24.05.19

06:45

Är din webbsida verkligen till för alla? 

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.  

Följ lagen och förenkla för alla

En femtedel av Sveriges befolkning har någon form av nedsatt funktionsförmåga som påverkar hur de surfar på nätet. I praktiken betyder det att 20 % av din målgrupp kan ha svårt att ta till sig av informationen på din webbsida. Det är också därför WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) finns – en EU-standard för att göra internet till en mer tillgänglig plats för alla. För genom att tillgängliggöra din kommunikation gör du det nämligen inte bara enklare för personer med motoriska svårigheter eller synnedsättningar, du gör det lättare för alla. 

Håll koll på grunderna

WCAG bygger på fyra grundprinciper som tillsammans sammanfattar vilket jobb din webbplats ska göra: 

  • Den ska vara möjlig att uppfatta, vilket bland annat innebär att alla bilder ska ha så kallade alt-texter, att videoklipp ska ha undertexter och syntolkning samt att texter ska kontrastera mot bakgrunden. 
  • Den ska vara hanterbar, vilket exempelvis handlar om att sajten ska gå att navigera med tangentbord.
  • Den ska vara begriplig, vilket innebär att du bland annat behöver ha koll på hur du skriver tydliga rubriker och felmeddelanden. 
  • Den ska vara robust, vilket betyder att den behöver fungera med flera olika användarprogram och hjälpmedel.

Gör tab-testet

Under varje princip finns ett antal kriterier (totalt 78 stycken) som din webbplats behöver uppfylla för att räknas som tillgänglig. Det finns dessutom en betygsskala i tre nivåer som anger hur väl din sajt uppfyller kriterierna. Med andra ord kan det lätt kännas överväldigande och svårt att veta var man ska börja. Men en bra startpunkt är att göra ett så kallat tab-test. 

För den som har svårt att navigera med en mus är nämligen tangentbordet ofta en kompis. Och tab-knappen är den man använder för att navigera mellan sidans olika klickbara länkar. Förutom att se till att ens tab-ordning följer en logisk struktur kan du här även ta en titt på hur tydligt dina länkar syns och läses upp. Skulle någon med nedsatt syn eller defekt färgseende kunna se dem? Går det att förstå vad länkarna leder till eller hör man bara en lång rad ”läs mer”?    

Fixa koden

Ett vanligt hjälpmedel för personer som exempelvis har svårt att läsa är talsyntes. Genom att använda ett talsyntesverktyg kan du få innehållet på webbsidan uppläst och därigenom hitta det du behöver. Eftersom talsyntesen utgår från koden är det därför viktigt att vara noggrann med hur du beskriver olika block, knappar, bilder och länkar. Testa själv genom att klicka command + F5 på din Mac eller Windows-tangenten + Ctrl + Retur på din PC. Nu kan du försöka surfa runt på din webbplats och själv uppleva hur den är att navigera enbart med hjälp av din hörsel.  

Kolla kontrasterna

Bra kontraster mellan framför allt text och bakgrund är grundläggande för god läsbarhet. De flesta kan till exempel läsa en webbtext om den gentemot bakgrunden har ett kontrastvärde på 4,5:1 och det är därför också vad lagen kräver. Det finns mängder av olika verktyg för att kolla hur bra din webbsida håller måttet, här är några av dem: 

  • webaim.org/resources/contrastchecker/ – ett användarvänligt webbaserat verktyg som betygsätter din sajts kontraster i enlighet med WCAG. 
  • Axe Accessibility Checker – ett tillägg till din webbläsare som kan kontrollera såväl kontraster som ett gäng andra tillgänglighetsaspekter. 
  • Adobe Color – du som jobbar med Adobes produktportfölj har säkert redan koll på det här verktyget, där du kan testa dina färger och sedan spara dem direkt i ditt CC-bibliotek. 

Ta hjälp

Det är inte enkelt att göra någonting enkelt – tvärtom är det ofta smidigare (och billigare) att ta genvägar och göra som man alltid har gjort. Men förutom höga böter riskerar du dessutom att tappa 20 procent av din målgrupp för att de inte kan använda din webbplats. Och ja, vår egen webb må vara skomakarens barn, men vi hjälper dagligen våra kunder att navigera bland lagkrav och att tillgängliggöra kommunikation – hela vägen från kod och UX, till form och språk. 

Vill du vill veta mer om det nya Tillgänglighetsdirektivet? Kolla in det här.

Läs fler nyheter

Hur skriver du egentligen?

Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.

This is where boring comes to die

Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen.
Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han?
Spana in den nya webben på member24.se.

Det är hög tid för din webb att bli tillgänglig

I juni 2025 träder det nya Tillgänglighetsdirektivet i kraft. Lagen riktar sig i första hand mot e-handlar, banktjänster, persontransporter samt medie- och kommunikationstjänster. Kraven är framför allt fokuserade på att produkterna och tjänsterna ska bli mer tillgängliga, och rör alltifrån kontraster och alternativa färger till funktioner för hjälpmedel och lösenordsskydd.