24.05.17

15:24

Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser. Skillnaden är alltså att det nya priset nu måste ställas mot det lägsta priset från de senaste 30 dagarna, inte (nödvändigtvis) det ordinarie priset. 

Det kanske låter rimligt och enkelt men många företag har haft svårt att hänga med i svängarna. Om det beror på tekniska komplikationer, att lagen är svårtolkad eller att företagen helt enkelt väljer att stoppa huvudet i sanden ska vi låta vara osagt. Men oavsett anledning kan en sådan miss snabbt bli ganska dyrköpt, med böter på upp till fyra procent av omsättningen. 

Är du också osäker på hur den nya lagen påverkar dig eller om prishistorik stöds i ditt nuvarande system? Vår system-guru Jonas svarar mer än gärna på alla frågor du kan tänkas ha. 

Läs fler nyheter

Hur skriver du egentligen?

Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.

This is where boring comes to die

Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen.
Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han?
Spana in den nya webben på member24.se.

Är din webbsida verkligen till för alla? 

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.