25.06.25

01:24

Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser. Skillnaden är alltså att det nya priset nu måste ställas mot det lägsta priset från de senaste 30 dagarna, inte (nödvändigtvis) det ordinarie priset. 

Det kanske låter rimligt och enkelt men många företag har haft svårt att hänga med i svängarna. Om det beror på tekniska komplikationer, att lagen är svårtolkad eller att företagen helt enkelt väljer att stoppa huvudet i sanden ska vi låta vara osagt. Men oavsett anledning kan en sådan miss snabbt bli ganska dyrköpt, med böter på upp till fyra procent av omsättningen. 

Är du också osäker på hur den nya lagen påverkar dig eller om prishistorik stöds i ditt nuvarande system? Vår system-guru Jonas svarar mer än gärna på alla frågor du kan tänkas ha. 

Läs fler nyheter

Bad & Värme fick en snabbare e-handel – utan att byta CMS

Efter många års irritation valde Bad & Värme slutligen att byta ut sin e-handelsplattform. Från en WooCommerce-plattform som ständigt tyngde ned deras WordPress-sajt, till en headless-lösning via Vendure.

Sommarens godaste uppdrag

I detta nu rullar Hemglassbilen ut massor av glassnyheter till sommaren. Bakom förpackningarna och kampanjkommunikationen står vi på Haus.

Viktoria & Robert guidar yrkeshögskolor genom kundresan

Hur bygger du ett starkt varumärke som driver tillväxt på riktigt? Hur viktigt är det egentligen att lära känna din målgrupp? Och hur anpassar du ditt budskap till den du pratar med baserat på var den är i kundresan?