24.05.01

18:47

The state of creativity study 2023

En rapport om kreativitet i oroliga tider släpptes i samband med Cannes Lions men gick nog många förbi: The state of creativity study 2023. Intervjuer med 2400 kreatörer och marknadsförare omvandlades till en rad insikter och råd om hur det kreativa arbetet kan stärkas. Kanske något att ta med sig när budgetminskningar och krav på ännu snabbare resultat nu upplevs utmana just kreativiteten i kommunikationsbranschen. Några av rekommendationerna:

  • Förhöj kreativiteten med struktur. Vissa menar att struktur och system hämmar kreativitet och innovation, men den här studien visar att kreatörer behöver ordning och reda för att kreativiteten ska skina. 
  • Låt de kreativa cheferna leda vägen. De är den viktigaste länken mellan kreativitet och struktur och har ansvaret att se till att teamen kan jobba med kreativa lösningar på ett effektivt sätt. 
  • Gör plats för nya idéer. När allt större fokus läggs på struktur, kontroll och arbetsflöden öppnar det samtidigt upp för mer tid att dela med sig av idéer. Bli bra på att visa upp best practice! 
  • Co-create. Fördjupa samarbeten med utomstående kreatörer och platser/grupper för kreatörer.
  • Låt långsiktiga, varumärkesbyggande element hitta in och ta plats i mer kortsiktiga, taktiska aktiviteter. 

 

Läs hela rapporten här

Läs fler nyheter

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

Tre tips för dig som vill börja jobba med AI

Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?

En ny duo till Haus! Vi säger hej till Gustav Carpner och Malin Wennerström

Gustav Carpner är en prisbelönt kreatör med bakgrund som senior AD och partner på B-Reel och Interactive Director på ACNE Production. Han har jobbat med kunder som H&M, Disney, The Economist, Audi och IKEA. Gustav var senast Creative Lead för H&M Herr och Divided. På Haus Grow tar han en konsultroll som konceptuell AD i vårt suveräna kreatörsteam.

Malin Wennerström lämnar H&M för att ta en roll som projektledare hos oss. Hon har drivit och producerat några av H&M:s största globala kampanjer under sin tid där. Hon börjar på Haus Grow i maj och kommer förutom viktiga perspektiv från beställarsidan även att tillföra en erfarenhet att hantera stora, komplexa kampanjer.