24.04.23

16:41

The state of creativity study 2023

En rapport om kreativitet i oroliga tider släpptes i samband med Cannes Lions men gick nog många förbi: The state of creativity study 2023. Intervjuer med 2400 kreatörer och marknadsförare omvandlades till en rad insikter och råd om hur det kreativa arbetet kan stärkas. Kanske något att ta med sig när budgetminskningar och krav på ännu snabbare resultat nu upplevs utmana just kreativiteten i kommunikationsbranschen. Några av rekommendationerna:

  • Förhöj kreativiteten med struktur. Vissa menar att struktur och system hämmar kreativitet och innovation, men den här studien visar att kreatörer behöver ordning och reda för att kreativiteten ska skina. 
  • Låt de kreativa cheferna leda vägen. De är den viktigaste länken mellan kreativitet och struktur och har ansvaret att se till att teamen kan jobba med kreativa lösningar på ett effektivt sätt. 
  • Gör plats för nya idéer. När allt större fokus läggs på struktur, kontroll och arbetsflöden öppnar det samtidigt upp för mer tid att dela med sig av idéer. Bli bra på att visa upp best practice! 
  • Co-create. Fördjupa samarbeten med utomstående kreatörer och platser/grupper för kreatörer.
  • Låt långsiktiga, varumärkesbyggande element hitta in och ta plats i mer kortsiktiga, taktiska aktiviteter. 

 

Läs hela rapporten här

Läs fler nyheter

Sala fyller 400 år – och vi är med på kalaset!

För 400 år sedan kom Gustav II Adolf till Sala och gjorde officiellt den lilla västmanländska gruvorten till en stad. 398 år senare kom Sala kommun till oss med uppdraget att ta fram ett nytt platsvarumärke som skulle lanseras brett i samband med födelsedagsfirandet. Kul, tyckte vi och tog fram ett komplett kalas-kit för alla tänkbara festliga sammanhang.

Kreatörens guide till AI

”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat.

Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser.