24.10.21

21:50

The state of creativity study 2023

En rapport om kreativitet i oroliga tider släpptes i samband med Cannes Lions men gick nog många förbi: The state of creativity study 2023. Intervjuer med 2400 kreatörer och marknadsförare omvandlades till en rad insikter och råd om hur det kreativa arbetet kan stärkas. Kanske något att ta med sig när budgetminskningar och krav på ännu snabbare resultat nu upplevs utmana just kreativiteten i kommunikationsbranschen. Några av rekommendationerna:

  • Förhöj kreativiteten med struktur. Vissa menar att struktur och system hämmar kreativitet och innovation, men den här studien visar att kreatörer behöver ordning och reda för att kreativiteten ska skina. 
  • Låt de kreativa cheferna leda vägen. De är den viktigaste länken mellan kreativitet och struktur och har ansvaret att se till att teamen kan jobba med kreativa lösningar på ett effektivt sätt. 
  • Gör plats för nya idéer. När allt större fokus läggs på struktur, kontroll och arbetsflöden öppnar det samtidigt upp för mer tid att dela med sig av idéer. Bli bra på att visa upp best practice! 
  • Co-create. Fördjupa samarbeten med utomstående kreatörer och platser/grupper för kreatörer.
  • Låt långsiktiga, varumärkesbyggande element hitta in och ta plats i mer kortsiktiga, taktiska aktiviteter. 

 

Läs hela rapporten här

Läs fler nyheter

Ready, set, GLOW!

Du som haft vägarna förbi Centralen i Stockholm de senaste veckorna har med största sannolikhet märkt att nästan varenda yta fullkomligt tagits över av skönhetsjätten Lyko.

B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring.

Stora förpackningar. Stora lanseringar.

Vi älskar en bra lansering – och när Snabbgross Club slog upp portarna till sin 10:e butik, var vi med hela vägen.