24.05.01

05:44

Så sätter du u:et i UX

I en värld där teknologin ständigt utvecklas, är UX-design inte bara en trend utan en nödvändighet. Genom att sätta användaren i fokus under designprocessen, kan vi skapa produkter som inte bara ser bra ut utan som också löser verkliga problem på ett effektivt sätt.

Ett första steg i att skapa en användarcentrerad design är att verkligen förstå vem du designar för. En produkt som inte lyckas engagera sin målgrupp, oavsett hur väl designad den är, kommer knappast att lyckas. En tjänst som utgår från ett inifrån-ut-perspektiv kommer aldrig att nå sin fulla potential. Men en relevant och genomtänkt design kan däremot förvandla en potentiell användare till en lojal kund.
Så, hur ska du då gå tillväga för att ta reda på vem som sitter där bakom skärmen? Låt oss säga så här: de klassiska metoderna är klassiker av en anledning. Intervjuer, observationer och användartester är en ypperlig grund att utgå ifrån för att lära känna din målgrupp. Genom att gå från att prata med målgrupperna till att ta del av hur de interagerar med produkten eller tjänsten kan hjälpa oss att både identifiera och åtgärda problemområden. För det är ju trots allt våra användare som bäst vet vad de behöver. Och på så sätt kan vi utforma något som inte bara är estetiskt tilltalande utan även funktionellt och intuitivt, och som löser användarens verkliga problem.
Samtidigt är det viktigt att påminna sig om att designprocessen inte är en engångsföreteelse, den är just det – en process. Den är en iterativ cykel där varje version är ett steg mot förbättring. Och när vi kontinuerligt testar, utvärderar och reviderar utvecklar vi designen på ett sätt som säkerställer att den håller sig relevant och effektiv över tid. Med andra ord, genom att förstå och och tillgodose användarens behov kan vi producera mer än bara en produkt eller tjänst – vi skapar en upplevelse som gör människors vardag lite enklare och lite bättre.

Läs fler nyheter

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

Tre tips för dig som vill börja jobba med AI

Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?

En ny duo till Haus! Vi säger hej till Gustav Carpner och Malin Wennerström

Gustav Carpner är en prisbelönt kreatör med bakgrund som senior AD och partner på B-Reel och Interactive Director på ACNE Production. Han har jobbat med kunder som H&M, Disney, The Economist, Audi och IKEA. Gustav var senast Creative Lead för H&M Herr och Divided. På Haus Grow tar han en konsultroll som konceptuell AD i vårt suveräna kreatörsteam.

Malin Wennerström lämnar H&M för att ta en roll som projektledare hos oss. Hon har drivit och producerat några av H&M:s största globala kampanjer under sin tid där. Hon börjar på Haus Grow i maj och kommer förutom viktiga perspektiv från beställarsidan även att tillföra en erfarenhet att hantera stora, komplexa kampanjer.