24.05.17

15:24

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

2024 vill Google att vi ska gå från att försöka förstå AI till action som sätter planerna i verket. Google lovar AI-baserade lösningar som varken kräver stor budget eller ett AI-team.

Robust mätning
Kundernas förväntningar på integritet ökar, tredjepartskakor fasas ut. Det gör att marknadsförare behöver högkvalitativ data från första part. Google Analytics 4 (GA4) låter dig mäta trafik och engagemang på webbplatser och i appar, har funktioner som förstapartsmätning och aktivering utan cookies, prediktiv analys samt beteende- och konverteringsmodellering. Ledande retailers använder GA4 för att förutse vilka kunder som mest sannolikt kommer att köpa.

Skapa starkare kundkontakter
Kontaktpunkterna till kunderna blir allt fler och kundbeteendet blir allt mer fragmenterat. AI kan ta hänsyn till målgrupper, annonsmaterial, format, kanaler och placeringar för att hitta nya kunder och bäst ROI. Performance Max (pMax) kan nå målgrupper i konverteringsstadiet med en kampanjtyp i flera kanaler, inklusive Sök, YouTube och Gmail. 

Generera effektivare annonser
Det är omöjligt för människor att skapa annonsmaterial och assets i den omfattning, hastighet och med den variation som krävs för att leva upp till kundernas förväntningar. Googles AI anpassar videor automatiskt så att de fungerar i fler format genom att vända dem från stående format till liggande eller kvadratiskt. Det ger upp till 13 procent fler konverteringar och ger kreatörer tid till annat.

Läs fler nyheter

Hur skriver du egentligen?

Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.

This is where boring comes to die

Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen.
Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han?
Spana in den nya webben på member24.se.

Är din webbsida verkligen till för alla? 

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.