24.04.29

14:40

Kreatörens guide till AI

”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat. 

Använd AI som kollega

Det finns få saker som är mer avskräckande än ett vitt papper. Men med en snabb prompt kan du ofta få en bra utgångspunkt att jobba vidare utifrån, vare sig det är ett första skelett till en webbtext, en platshållarbild eller ett helt moodboard. Eller testa att lägga in ditt eget utkast och få omedelbar feedback, inklusive grammatikkontroll, stilanalys och förslag på förbättringar. I premiumversionen av ChatGPT kan du också skapa dina egna så kallade GPT:er och skräddarsy dem för att lösa särskilda uppgifter. 

Prata med hela världen

För oss som då och då skapar innehåll på andra språk och för andra marknader än den svenska är AI-verktyg guld. Världar bättre än Google Translate och dess släktingar, både för rena översättningar och anpassningar som gör att texten fungerar bättre i den lokala kontexten. 

Låt AI göra dina tråkiga arbetsuppgifter

Det är få som slår de generativa AI-verktygen när det kommer till att göra snabba utvärderingar av olika slag. Korrläsning av tunga texter, sammanfattningar av stora mängder data och felsökning av kod – här är AI helt klart din kompis. Men självklart behöver du alltid kvalitetskontrollera outputen och tänka på att inte lägga in känsliga uppgifter som riskerar att hamna i fel händer. 

Lär känna dina målgrupper

Generativ AI är som sagt ett ypperligt verktyg när det kommer till att dra slutsatser, vilket är och förblir en stor del av den kreativa processen. Att jobba med fokusgrupper och testpersoner för att se vilka beteenden och attityder som finns är dock inte alltid en möjlighet, varken tids- eller budgetmässigt. Men genom att mata in informationen du har om dina målgrupper kan du få en välgrundad analys att utgå ifrån och bygga upp personas på. Du kan också be din AI att svara som din persona och på så sätt få mer specifik återkoppling.  

Så okej, AI kanske inte är svaret på alla dina bekymmer. Men det är utan tvekan en möjliggörare för alla oss som på ett eller annat sätt jobbar kreativt. Och ett sätt för fler att göra mer.

Läs fler nyheter

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

Tre tips för dig som vill börja jobba med AI

Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?

En ny duo till Haus! Vi säger hej till Gustav Carpner och Malin Wennerström

Gustav Carpner är en prisbelönt kreatör med bakgrund som senior AD och partner på B-Reel och Interactive Director på ACNE Production. Han har jobbat med kunder som H&M, Disney, The Economist, Audi och IKEA. Gustav var senast Creative Lead för H&M Herr och Divided. På Haus Grow tar han en konsultroll som konceptuell AD i vårt suveräna kreatörsteam.

Malin Wennerström lämnar H&M för att ta en roll som projektledare hos oss. Hon har drivit och producerat några av H&M:s största globala kampanjer under sin tid där. Hon börjar på Haus Grow i maj och kommer förutom viktiga perspektiv från beställarsidan även att tillföra en erfarenhet att hantera stora, komplexa kampanjer.