24.05.17

15:23

Kreatörens guide till AI

”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat. 

Använd AI som kollega

Det finns få saker som är mer avskräckande än ett vitt papper. Men med en snabb prompt kan du ofta få en bra utgångspunkt att jobba vidare utifrån, vare sig det är ett första skelett till en webbtext, en platshållarbild eller ett helt moodboard. Eller testa att lägga in ditt eget utkast och få omedelbar feedback, inklusive grammatikkontroll, stilanalys och förslag på förbättringar. I premiumversionen av ChatGPT kan du också skapa dina egna så kallade GPT:er och skräddarsy dem för att lösa särskilda uppgifter. 

Prata med hela världen

För oss som då och då skapar innehåll på andra språk och för andra marknader än den svenska är AI-verktyg guld. Världar bättre än Google Translate och dess släktingar, både för rena översättningar och anpassningar som gör att texten fungerar bättre i den lokala kontexten. 

Låt AI göra dina tråkiga arbetsuppgifter

Det är få som slår de generativa AI-verktygen när det kommer till att göra snabba utvärderingar av olika slag. Korrläsning av tunga texter, sammanfattningar av stora mängder data och felsökning av kod – här är AI helt klart din kompis. Men självklart behöver du alltid kvalitetskontrollera outputen och tänka på att inte lägga in känsliga uppgifter som riskerar att hamna i fel händer. 

Lär känna dina målgrupper

Generativ AI är som sagt ett ypperligt verktyg när det kommer till att dra slutsatser, vilket är och förblir en stor del av den kreativa processen. Att jobba med fokusgrupper och testpersoner för att se vilka beteenden och attityder som finns är dock inte alltid en möjlighet, varken tids- eller budgetmässigt. Men genom att mata in informationen du har om dina målgrupper kan du få en välgrundad analys att utgå ifrån och bygga upp personas på. Du kan också be din AI att svara som din persona och på så sätt få mer specifik återkoppling.  

Så okej, AI kanske inte är svaret på alla dina bekymmer. Men det är utan tvekan en möjliggörare för alla oss som på ett eller annat sätt jobbar kreativt. Och ett sätt för fler att göra mer.

Läs fler nyheter

Hur skriver du egentligen?

Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.

This is where boring comes to die

Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen.
Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han?
Spana in den nya webben på member24.se.

Är din webbsida verkligen till för alla? 

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.