24.11.19

20:49

The latest

news

Tankar, spaningar och trender. Nya case, medarbetare, kunder och uppdrag. Här hittar du senaste nytt som ger dig bättre koll på Haus och det vi gör.

Ny webbplats till MAM Homes!

Vi är glada att få samarbeta med MAM Homes – en ny mäklarbyrå i Västmanland.

Läs mer

Julinsamling – hjälp oss hjälpa fler!

Tillsammans med Lokala Hjälpen har vi en julinsamling till förmån för ekonomiskt utsatta familjer och ensamma äldre i Västerås.

Läs mer

Arbetsmiljöverket! Vår nya kompis!

Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Arbetsmiljöverket välkomna till vår kundfamilj!

Läs mer

En flexibel identitet

När Visma-koncernen gick från ett ”branded house” till ett så kallat ”house of brands”, behövde de hjälp att lyfta fram sina bolags olika unika identiteter och erbjudanden.

Läs mer

Den nya B2B-köparen

Köpbeteendet inom B2B förändras just nu i en takt vi aldrig sett förut.

Läs mer

Ready, set, GLOW!

Du som haft vägarna förbi Centralen i Stockholm de senaste veckorna har med största sannolikhet märkt att nästan varenda yta fullkomligt tagits över av skönhetsjätten Lyko.

Läs mer

B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring.

Läs mer

Stora förpackningar. Stora lanseringar.

Vi älskar en bra lansering – och när Snabbgross Club slog upp portarna till sin 10:e butik, var vi med hela vägen.

Läs mer

Content leadership as
a service är här

B2B-marknadsföringen förändras i grunden. En ny generation B2B-köpare gör 70 procent av kundresan digitalt på egen hand innan de tar kontakt med intressanta leverantörer. Säljcykeln börjar alltså mycket tidigare, share of voice och kännedom blir ännu viktigare.

Läs mer

Välkommen tillbaka Skolverket!

En kär gammal vän är med oss igen – vi är så glada att kunna berätta att vi numera är Skolverkets nya upphandlade produktionsbyrå!

Läs mer

Hej Lyko!

Vissa nyheter är helt enkelt snyggare än andra.

Läs mer

En identitet som står ut

När Visma-koncernen gick från ett Branded House till ett House of Brands behövde de hjälp att identifiera, gestalta och lyfta sina bolags identiteter och erbjudanden.

Läs mer

Hur tillgängliga är Sveriges största e-handlar?

Om ett år träder det nya tillgänglighetsdirektivet i kraft. Det innebär att alla e-handlar måste uppfylla WCAG-kraven som säkerställer att alla användare kan ta del av och nyttja en webbplats.

Läs mer

Vad tycker dina målgrupper om dig?

För tredje året i rad har vi nu genomfört Västmanlandsbarometern – varumärkesundersökningen för företag och organisationer som har sin huvudsakliga marknad i Västmanland.

Läs mer

Rekordmånad!

Maj var något av en rekordmånad för oss. Hela elva nya webbprojekt lanserades under månaden – några riktiga bjässar och några lite mindre.

Läs mer

Vi hjälper dig hitta dina kunder

Har du träffat Dennis? Om han inte är bekant är det egentligen inte så konstigt, hans jobb sker framför allt bakom kulisserna.

Läs mer

En ovanlig utflykt!

Sala Silvergruva är en otrolig plats som alldeles för få känner till. Dessutom associerar de flesta platsen enbart med själva gruvan.

Läs mer

Livv är live!

Livv är ett sånt där företag som verkar bakom kulisserna. Få vet nog om att de ens finns, men desto fler märker av deras existens. I korthet handlar deras erbjudande om att med hjälp av unika koncept och exklusiva produkter skapa trevligare helhetsupplevelser på alltifrån hotellkedjor till spaanläggningar.

Läs mer

En konkret nyhet

Har du någonsin funderat över varför det byggs så få betonghus i Sverige? Det har vår kund Konkrethus gjort och kommit fram till att där finns ett glapp i marknaden. För den som gillar design som är nytänkande och tidlös på en och samma gång. Och för den som vill ha ett beständigt hus och ett ovanligt hem. För den passar Konkrethus perfekt.

Vi har varit med Konkrethus under resans gång och bland annat hjälpt dem med deras visuella identitet.

Läs mer

Hur skriver du egentligen?

Trots att det faktiskt varit lagstadgat sedan 2009 är det långt ifrån alla som har koll på vad klarspråk faktiskt innebär. Eller att lagen överhuvudtaget finns. Kanske till viss del eftersom riktlinjerna är just riktlinjer och lämnar en hel del utrymme för tolkning. Kanske för att språk är så levande och mångfacetterat att det sällan bara finns ett sätt att uttrycka någonting på. Men det finns såklart saker att ta fasta på, principer att ha med dig när du skriver och som förhoppningsvis kan göra både ditt arbete och din färdiga text lite enklare. Eller ”vårdad, enkel och begriplig” som Språklagen skulle ha uttryckt det.

Läs mer

This is where boring comes to die

Nu släpper vi äntligen den nya webbplatsen och det nya kommunikationskonceptet för Member 24. Till skillnad från konkurrenterna – som pratar om träningsglädje – så handlar Member 24:s berättelse om Unboring gyms. Design, inredning, väggar och golv. Vikter, träningszoner och ett brett utbud av maskiner. Gym som är inspirerande och får medlemmarna att komma tillbaka. Igen och igen.
Det nya kampanjmaterialet innehåller också en oväntad och spännande voice-over. Känner du igen vem det är? Eller, är det verkligen han?
Spana in den nya webben på member24.se.

Läs mer

Är din webbsida verkligen till för alla?

Nästa sommar kommer det nya Tillgänglighetsdirektivet, en lag som skärper kraven på webbplatsers tillgänglighet. Och eftersom den påverkar en hel rad olika branscher tänkte vi att det var dags för en snabblektion i WCAG.

Läs mer

Det är hög tid för din webb att bli tillgänglig

I juni 2025 träder det nya Tillgänglighetsdirektivet i kraft. Lagen riktar sig i första hand mot e-handlar, banktjänster, persontransporter samt medie- och kommunikationstjänster. Kraven är framför allt fokuserade på att produkterna och tjänsterna ska bli mer tillgängliga, och rör alltifrån kontraster och alternativa färger till funktioner för hjälpmedel och lösenordsskydd.

Läs mer

Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

Läs mer

Tre tips för dig som vill börja jobba med AI

Sommaren 1966 gick en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna, Pelé, runt på gatorna i Åtvidaberg. Det var företaget Facit som hade bjudit dit honom, som en del av deras globala kampanj för att marknadsföra deras största produkt: räknemaskinen. Med 14 000 anställda i 140 länder och en superstjärna som ansiktet utåt – vad kunde gå fel?

Läs mer

En ny duo till Haus! Vi säger hej till Gustav Carpner och Malin Hallberg

Gustav Carpner är en prisbelönt kreatör med bakgrund som senior AD och partner på B-Reel och Interactive Director på ACNE Production. Han har jobbat med kunder som H&M, Disney, The Economist, Audi och IKEA. Gustav var senast Creative Lead för H&M Herr och Divided. På Haus Grow tar han en konsultroll som konceptuell AD i vårt suveräna kreatörsteam.

Malin Hallberg lämnar H&M för att ta en roll som projektledare hos oss. Hon har drivit och producerat några av H&M:s största globala kampanjer under sin tid där. Hon börjar på Haus Grow i maj och kommer förutom viktiga perspektiv från beställarsidan även att tillföra en erfarenhet att hantera stora, komplexa kampanjer.

Läs mer

Sala fyller 400 år – och vi är med på kalaset!

För 400 år sedan kom Gustav II Adolf till Sala och gjorde officiellt den lilla västmanländska gruvorten till en stad. 398 år senare kom Sala kommun till oss med uppdraget att ta fram ett nytt platsvarumärke som skulle lanseras brett i samband med födelsedagsfirandet. Kul, tyckte vi och tog fram ett komplett kalas-kit för alla tänkbara festliga sammanhang.

Läs mer

Kreatörens guide till AI

”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat.

Läs mer

Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser.

Läs mer

Ta hand om dina kakor

Annonserar ditt företag på Google? Då har du kanske redan koll på det som kallas Google Consent Mode v2. Men om du missat den nyheten så har alltså Google infört nya krav på hur data samlas in.

Läs mer

Nu digitaliserar vi vården!

Det är kanske inte alla som vet det, men sedan nästan ett år tillbaka har vi mejslat fram ett nytt affärsområde som fokuserar på att utveckla digitala verktyg åt vården.

Läs mer

Society + Vafabmiljö = sant

Haus historia med Vafabmiljö är både lång och kantad av roliga projekt. Senast en helt ny hemsida, signerad Haus Web. Därför känns det nu lite extra kul att officiellt välkomna Vafabmiljö in i Haus Society-familjen också!

Läs mer

Att förnya en skidort

Skidorten Säfsen gav oss uppdraget att utveckla deras varumärkeskommunikation. Som en del i arbetet ville vi differentiera dem mot de stora destinationerna och resultatet blev det nya varumärkeskonceptet “Barnens egen skidort”.

Läs mer

Säg hej till våra nya chefer!

Haus har tillsatt två chefsroller. Frida Asante är ny affärsområdeschef för Haus Grow och Viktoria Brandel är ny försäljningschef för Haus.

Läs mer

Så sätter du u:et i UX

I en värld där teknologin ständigt utvecklas, är UX-design inte bara en trend utan en nödvändighet. Genom att sätta användaren i fokus under designprocessen, kan vi skapa produkter som inte bara ser bra ut utan som också löser verkliga problem på ett effektivt sätt.

Läs mer

Haus värvar global marknadschef från H&M

Som VD och Executive Producer var hon en stor del av ACNE Digitals framgång och etablering i Los Angeles, Berlin och Paris. De senaste nio åren har Frida Asante haft flera ledande positioner inom H&M.

Läs mer

”Min blodgivning” gör det enklare att ge blod

Vi har tagit fram en lösning åt organisationen GeBlod som gör det enklare för blodgivare att ge blod och för GeBlod att få fler och mer långvariga blodgivare!

Läs mer

Grafisk profil & webb åt Aros IT-partner

Roliga nyheter! Vi har tillsammans med Aros IT-partner arbetat fram en ny grafisk profil och webbplats.

Läs mer

En lite glassigare e-handel

Hemglass har sedan några år tillbaka haft en e-handelslösning där du kan ”boka” den glass som du sedan hämtar och betalar i glassbilen. Problemet? Eftersom lagerhanteringen inte är direkt kopplad till ordrarna kan det hända att en beställning hamnar på villovägar eller att kunden inte dyker upp för att hämta sin beställning.

Läs mer

Ny webbplats till Västerås Stadsmission

Äntligen är den live. Vi har sen en tid tillbaka hjälpt Västerås Stadsmission att bygga upp sin nya Webbplats.

Läs mer

Smart e-handelslösning åt Livv & Guest Comfort

Livv kom till oss med en utmaning. De hade två varumärken och två webbutiker som var kopplade till ett och samma lager. Men i dagsläget gör de all orderhantering och alla justeringar manuellt, vilket gör att varje liten förändring blir både kostsam och omständlig.

Läs mer

Har du sett toppen av isberget?

För några år sedan fick vi uppdraget att hjälpa Västerås stad ta fram en kampanj om hur de jobbar med våldsprevention. Idén bygger på det stora mörkertal som finns bland våldsfall i nära relationer och att det sker så mycket bakom lyckta relationsdörrar. Att det vi kan se bara är toppen av isberget. Kampanjen har ett par år på nacken men har de senaste veckorna åter synts på stortavlor runtom i Västerås. Med statistik som tyvärr är lika aktuell idag som när den först togs fram.

Läs mer

E-handel 3.0

Har du stött på begreppet ”headless” när det snackas e-handel? Kort sagt innebär det att man separerar själva e-handelssystemet och affärsprocesserna från webbutikens frontend och design. På så sätt kan du anpassa kundupplevelsen och få den precis som du vill ha den – istället för att behöva hålla dig till handelsplattformens snäva ramar.

Läs mer

En ny bild av Västerås

Kolla! Västerås har ett nytt platsvarumärke som vi varit med och tagit fram! Tack för förtroendet och tack alla som varit med i projektet.

Läs mer

In the Haus – Nyhetsbrev

Är du nyfiken på vad som händer i Hauset och vilka trender vi ser i branschen just nu? Då ska du såklart prenumerera på oss! Kom igen, det är där det händer!

Läs mer

Julinsamling – Hjälp oss hjälpa fler!

Julen är en tuff period för många och med ett allt hårdare ekonomiskt klimat lär det här året knappast bli något undantag. Enligt Rädda Barnens senaste rapport lever närmare 4 000 barn i ekonomisk utsatthet – bara i Västerås.

Läs mer

The state of creativity study 2023

En rapport om kreativitet i oroliga tider släpptes i samband med Cannes Lions men gick nog många förbi: The state of creativity study 2023. Intervjuer med 2400 kreatörer och marknadsförare omvandlades till en rad insikter och råd om hur det kreativa arbetet kan stärkas.

Läs mer

Hej Örebro!

Den 26 oktober var vi i Örebro och sa hej till alla härliga örebroare som ville hälsa på uppe på vårt nya Örebro-kontor. Förutom bubbel och mingelmat fick våra gäster hänga med på ett spännande panelsamtal om det ämne som just nu påverkar alla som jobbar med kommunikation på ett eller annat sätt – AI.

Läs mer

En ny bok till Livv

Livv hjälper sina hotellkunder att bygga sina varumärken och skapa större upplevelser. Vi hjälper Livv att berätta det i en bok som kommer att användas som DR.

Läs mer

Member 24 nominerade i Content Awards

Med hjälp av dramatiska påståenden stoppar ”Sant eller falskt” scrollandet på Facebook och avvärjer hoppa över annons-klicken på YouTube. I programserien slår gymkedjan Member 24 hål på myter i gymvärlden – och bekräftar sanningar! Till sin hjälp bjuder de in experter inom olika områden, allt från läkare till psykologer och näringsfysiologer, så att vi verkligen får reda på hur det ligger till.

Läs mer

Haus i Dagens Opinion

VD Robert Brodén medverkar i Dagens Opinions artikelserie Koncernbyggarna och berättar om Haus expansion och tankarna bakom husbygget. Snart samsas sju verksamheter under kontorstaken i Stockholm och Västerås. Artikeln kräver prenumeration på nyhetsbrevet Veckans Brief (rekommenderas), men kan läsas här nedan.

Läs mer

Entreprenörer till nya affärsområden

Läs mer

Kaptenens tal till nationen

Vi uppmanar alla att ta helg med kapten caroline segers viktiga tal till nationen.

Läs mer