24.05.17

15:09

Beyond Tomorrow

Output:

Grafisk profil
Logotyp
Varumärkesstrategi
Webb

Negativt. Positivt.

Två decennier efter att bolaget grundades sökte Plantvision ett uttryck som mer rättvist skulle spegla deras expertkunskap, men kanske ännu mer, deras varma företagskultur.

De var måna om att inte addera “ett lager av smink” utan att börja inifrån och verkligen fånga kärnan i företaget. Resultatet skulle kännas äkta och hålla länge. 

Hela branschen brottas med hur man bildsätter abstrakta ämnesområden som commercial interim, process assurance, teknisk due diligence, project excellence, etc. Detta har lett till ett likriktat visuellt uttryck med foton på leende människor i lab-, industri- och kontorsmiljöer. Att addera hjärta och värme med bilder på människor var således inte ett sätt att särskilja sig och finna ett eget uttryck.

Spela videoklipp

Hantverket

Att presentera och förankra de negvända akvarellerna var en utmaning då det var väldigt svårt att hitta (eller skapa) lämpliga referenser. De fåtal akvareller vi hittade med mörk botten hade såklart inte rätt motiv. Andra existerande akvareller som negvändes fick ofta en giftig och kall färgpalett och det var en utmaning för projektgruppen att titta på befintliga referenser och lyckas skilja motiv från manér.

Vi testade att negvända ett befintligt filmklipp där Stina Persson målar, och det var det som fick hela projektgruppen att förstå och fatta mod nog att gå vidare med uttrycket. Trots att både färger och motiv var “fel” så lyckades den utstråla möjligheterna och wow-effekten som uppstod med negvänd akvarell. Det var en magisk känsla att se vattnet och de halvtransparenta färgerna rinna ut på det svarta pappret.

Plantvision

Skandinaviens ledande konsultföretag inom förbättringar av den operativa verksamheten.

Med en omsättningpå över 300 MSEK och över 200 medarbetare rör sig Plantvision smidigt inom Life Science, Energi, Processindustri & Verkstad

Annat kul
vi gjort