


Output:
Logotyp
Varumärke
Webb
Hur ser den första helt autonoma AI-annonsroboten ut?
Amanda AI skapar, testar och optimerar digital marknadsföring långt bortom vad en människa kan klara av eller hinna med. Amanda AI:s universum är komplext och abstrakt och med ambitionen att skapa stor uppmärksamhet och snabbt bli välkända krävdes ett uttryck och bildspråk som tydligt bröt mot den techiga designnormen för AI, molntjänster och software as a service. Tillsammans med illustratören Tyler Spangler tog vi ett ordentligt kliv över och förbi normen.

Tyler Spangler – vars collage i skrivande stund pryder Adobe Photoshops nya splash screen – är en amerikansk illustratör som jobbar med digitala collage och typografiska experiment.


“The Reverse Mullet Strategy”
Uppdraget från Amanda AI var glasklart: ”Gör oss kända bland marknadsförare, inte bara i Europa, utan i hela världen. Vi är beredda att använda alla medel som står till buds.” Med design och kommunikation som verktyg lades strategin att identitet och tonalitet skulle vara högljudd, modern och utåtriktad. Samtidigt var den allra största utmaningen att skapa förtroende och trygghet och sänka tröskeln för att låta en svensk startup hantera och optimera stora företags digitala marknadsföring. Den här situationen gav upphov till det vi kallat “The Reverse Mullet Strategy”.
Den (ö)kända 80-talsfrisyren handlade om “Business up front, party in the back”. Amanda AI frontar med starka färger och ett högljutt bildspråk, som sedan bottnar i en mer modernistisk och avskalad layout och typografi. Det är så vi sticker ut och väcker uppmärksamhet. Det är så vi etablerar Amanda AI som en pålitlig och trygg partner. Och det är så vi sänker tröskeln för att låta Amanda AI och världens första helt autonoma AI-annonsrobot hantera och optimera de enorma budgetar som företag idag lägger på sin digitala marknadsföring.
Party up front – för att väcka uppmärksamhet. Business in the back – för att skapa förtroende och trygghet.



Bilderna bygger på köpta och funna royaltyfria bilder som färgsätts och kombineras på humoristiska, surrealistiska, vackra och uppseendeväckande sätt.



Amanda AI
Founded in 2018
300% growth in 2021
340+ clients worldwide
1,800+ ad accounts
4 continents
50+ countries
1 marketer only (thanks to Amanda AI)
On a global journey