Vi gör det lättare att göra rättare.
I och med en ny lag kommer alla hushåll i Sverige att få hem nya avfallskärl för sina förpackningar. Så för att berätta om det och allting annat som händer i samband med det, ville Vafabmiljö ha ett kommunikationskoncept som kunde fungera i alla tänkbara och otänkbara sammanhang – från DR och rörliga stortavlor, till sociala medie-kampanjer och t-shirtar.
Rätt är inte alltid rättare.
Det vi vet är att de allra flesta redan är duktiga på att sortera sitt avfall. Men vi vet också att många tycker att det är svårt att göra rätt. Så nu när det blir lite lättare att göra rätt ville vi såklart säga det. På ett sätt som får dig att haja till och läsa igen (läste jag verkligen ”rättare”?).
Vi ville även hitta ett snyggt sätt att visualisera att vi gör någonting enklare. Så enkelt att du knappt ens behöver tänka, till och med. Ur det föddes idén om att skapa världens enklaste pussel. Med hjälp av lite nostalgi-feeling fick vi till ett gäng härliga 3D-illustrationer som lämnar dig med en trevlig kommunikationsekvation att lösa.
Prata så folk fattar.
Ja, you guessed it, eftersom vi ska prata med ALLA invånare behöver vi se till att kommunikationen är tydlig och tillgänglig, samtidigt som den tar för sig och står ut i bruset. Som alltid när vi jobbar med offentliga verksamheter tänker vi ett varv extra för att få till klarspråket, kontrasterna och strukturen. Viktig information behöver inte vara tråkig, men den måste vara tillgänglig!
Finfina resultat.
Baserat på statistiken så här långt in i kampanjen kan vi se att klickfrekvensen är betydligt högre än benchmark, med en genomsnittlig CTR på 0,37 % gentemot jämförelsetalet 0,1 %. Ett resultat kunden är väldigt nöjd med.