25.03.10

12:17

Vidareutveckla produkter med hjälp av UX-fokus

Wooho, vi har lanserat en produkt! Men vad händer nu?

Alla produkter kräver underhåll, oavsett om det handlar om system- och säkerhetsuppdateringar eller implementering av nya funktioner. Detta är särskilt viktigt för produkter som har varit på marknaden ett tag. De tekniska uppdateringarna håller produkten fungerande, men vad gör vi med resten – funktionerna, designen och användarupplevelsen? Ofta lanserar vi en ny produkt, fixar några buggar och låter den sedan leva vidare utan större eftertanke.

Men vad skulle hända om vi, en månad efter lansering, frågade våra användare hur de upplever produkten? Är den enkel att använda? Möter den deras behov? Sannolikt skulle de ha några synpunkter eller önskemål.

Betydelsen av användarcentrerad design

Genom att fokusera på iterativ design med användarfokus får vi insikter som företaget annars kan missa. Läs mer om användarcentrerad design här Så sätter du U:et i UX

Hur ska vi kunna prioritera vidareutvecklingen?

Företag har ofta många idéer och tankar om vad som behöver förbättras, men det kan vara svårt att prioritera inom budgetramarna. Önskemål kommer från alla håll inom företaget, och det kan vara svårt att veta vad som är viktigast. Det är här användarna kommer in! Användarna har bäst insikt i hur de upplever produkten, särskilt om de använder den mycket. Genom att ha bra kontakt med kunderna och bjuda in dem att komma med feedback skapar vi en solid grund för vidareutveckling.

 

Hur tar vi del av användarnas kunskap på bästa sätt?

Intervjuer och observationer

Att hålla nära kontakt och prata med slutanvändare är det bästa sättet att få insikt i hur de använder din produkt. Användarna kan ha oväntade användningsområden som du inte tänkt på. Tänk på tennisbollar – de är inte bara för tennis utan används också i torktumlaren för att fluffa kuddar. Genom intervjuer och planerade observationer får vi unika insikter i hur användarna interagerar med produkten. Intervjuer ger insikter om deras mål, och observationer visar hur lätt eller svårt det är att nå dessa mål.

Statistik och dataanalys

Har du tillgång till statistik? Ännu bättre! Statistik över användarnas beteende ger ovärderliga insikter om vilka områden som ska prioriteras. Att veta vilka delar av produkten som används mest eller minst kan stödja framtida planering.

Prioritera rätt utvecklingsområden

Med dessa insikter blir det lättare att prioritera rätt utvecklingsområden för nästa uppdatering. Vi bygger också förtroende hos användarna när de känner att de är en del av produktens utveckling.

Vill du ta din befintliga produkt till nästa nivå men vet inte var du ska börja?

Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!

Läs fler nyheter

Ny webb till Stadsmissionen

En ny look för de som vill ha en ny look

Mörby Centrum väljer Haus som ny kommunikationsbyrå

Nyrenoverade Mörby Centrum i Danderyd är ett av Stockholms snabbast växande köpcentrum. Efter en byråvalsprocess föll valet på Haus som ny kommunikationsbyrå för den fortsatta utvecklingen.