24.09.07

15:33

Vad tycker dina målgrupper om dig?

För tredje året i rad har vi nu genomfört Västmanlandsbarometern – varumärkesundersökningen för företag och organisationer som har sin huvudsakliga marknad i Västmanland. Tillsammans med undersökningsföretaget Mistat tar vi reda på hur västmanlänningarna uppfattar olika varumärken.

– En sak vi sett i årets undersökning är att många varumärken är förvånansvärt okända och osynliga. Det är fler än man kan tro som västmanlänningarna varken har koll på eller upplever sig ha en relation till. Och väldigt få tycker något om dem, trots att de är eller borde vara deras kunder eller medarbetare. Det tycker jag är anmärkningsvärt. En annan lite oroväckande insikt vi kan se generellt är att de deltagande varumärkena varken uppfattas som framgångsrika, hållbara eller ha goda värderingar. Trots att så säkert är fallet för många av dem, säger Viktoria Brandel, försäljningschef på Haus. 

Populärt att jämföra

Trots att den bara har tre år på nacken, har Västmanlandsbarometern redan blivit en populär undersökning bland marknadschefer och försäljningsansvariga. Många tycker om möjligheten att kunna jämföra utvecklingen från år till år, men också att få pejl på hur ens eget varumärke står sig kontra andra aktörer i närområdet.

– För oss har det varit ett kostnadseffektivt och bra sätt att få svar på vad vår marknad tycker om oss. Jag tror att alla som är intresserade av att utveckla och förbättra sitt varumärke är i behov av att på något sätt mäta hur det arbetet går, säger Sara-Josefina Holby, marknadschef på VL.

Tre varianter beroende på behov

För att du enkelt ska kunna hitta den nivå som passar din verksamhet bäst har vi tagit fram tre olika paket att välja mellan:

  • Du får koll på de mest grundläggande värdena i form av kännedom, attityd och attraktion.
  • Du får en mer detaljerad översikt över kriterier som kön och ålder, och kan även jämföra er mot er viktigaste konkurrent.
  • Du får möjlighet att ställa specifika frågor till hela eller delar av marknaden.

Årets upplaga av Västmanlandsbarometern är redan gjord men om du är nyfiken på hur du kan få ut mesta möjliga av en sådan här undersökning, hör gärna av dig till Viktoria så hjälper hon dig.

Läs fler nyheter

Hej Lyko!

Vissa nyheter är helt enkelt snyggare än andra.

En identitet som står ut

När Visma-koncernen gick från ett Branded House till ett House of Brands behövde de hjälp att identifiera, gestalta och lyfta sina bolags identiteter och erbjudanden.

Hur tillgängliga är Sveriges största e-handlar?

Om ett år träder det nya tillgänglighetsdirektivet i kraft. Det innebär att alla e-handlar måste uppfylla WCAG-kraven som säkerställer att alla användare kan ta del av och nyttja en webbplats.