Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser. Skillnaden är alltså att det nya priset nu måste ställas mot det lägsta priset från de senaste 30 dagarna, inte (nödvändigtvis) det ordinarie priset. 

Det kanske låter rimligt och enkelt men många företag har haft svårt att hänga med i svängarna. Om det beror på tekniska komplikationer, att lagen är svårtolkad eller att företagen helt enkelt väljer att stoppa huvudet i sanden ska vi låta vara osagt. Men oavsett anledning kan en sådan miss snabbt bli ganska dyrköpt, med böter på upp till fyra procent av omsättningen. 

Är du också osäker på hur den nya lagen påverkar dig eller om prishistorik stöds i ditt nuvarande system? Vår system-guru Jonas svarar mer än gärna på alla frågor du kan tänkas ha. 

Läs fler nyheter

Hur du påverkas av det nya annonsförbudet

EU-förordningen innebär att all politisk reklam i EU måste ha en tydlig märkning med avsändare, finansiering och annan teknisk information. So far so good kanske, men vad som räknas som “politisk reklam” är bredare än många tror.

Ett medlemskap som gör det lite lättare att andas

Riksförbundet HjärtLung är Sveriges största patientorganisation för alla som drabbats av en hjärt- eller lungsjukdom.

Höstiga forskarfilmer

Häromveckan var vårt filmgäng iväg och producerade en rörlig sammanfattning av ett femårigt forskningsprojekt signerat Mälardalens Universitet.