Googles Think Digital: En recap

AI-konferenserna duggar så pass tätt att till och med Googles AI- och performance marketing-event Think Digital gick många förbi. Därför bjuder vi på en sammanfattning av de tre viktigaste punkterna.

2024 vill Google att vi ska gå från att försöka förstå AI till action som sätter planerna i verket. Google lovar AI-baserade lösningar som varken kräver stor budget eller ett AI-team.

Robust mätning
Kundernas förväntningar på integritet ökar, tredjepartskakor fasas ut. Det gör att marknadsförare behöver högkvalitativ data från första part. Google Analytics 4 (GA4) låter dig mäta trafik och engagemang på webbplatser och i appar, har funktioner som förstapartsmätning och aktivering utan cookies, prediktiv analys samt beteende- och konverteringsmodellering. Ledande retailers använder GA4 för att förutse vilka kunder som mest sannolikt kommer att köpa.

Skapa starkare kundkontakter
Kontaktpunkterna till kunderna blir allt fler och kundbeteendet blir allt mer fragmenterat. AI kan ta hänsyn till målgrupper, annonsmaterial, format, kanaler och placeringar för att hitta nya kunder och bäst ROI. Performance Max (pMax) kan nå målgrupper i konverteringsstadiet med en kampanjtyp i flera kanaler, inklusive Sök, YouTube och Gmail. 

Generera effektivare annonser
Det är omöjligt för människor att skapa annonsmaterial och assets i den omfattning, hastighet och med den variation som krävs för att leva upp till kundernas förväntningar. Googles AI anpassar videor automatiskt så att de fungerar i fler format genom att vända dem från stående format till liggande eller kvadratiskt. Det ger upp till 13 procent fler konverteringar och ger kreatörer tid till annat.

Läs fler nyheter

Tre år med generativ AI – vad har vi lärt oss?

För tre år sedan slog generativ AI igenom på allvar och förändrade sättet vi arbetar på. Mycket har hänt sedan dess – från den första vågen av hype till dagens mer vardagliga men samtidigt kraftfulla användning.

Det här är en nyhet som lär dig något nytt

Nu har vi samlat alla våra utbildningar, föreläsningar och workshops på ett ställe. Och självklart kan vi också sätta ihop en helt skräddarsydd variant som passar dig.

LF Bergslagen tar internkommunikation till nästa nivå

Redan för fem år sedan valde LF Bergslagen att byta sina traditionella vd-brev till medarbetarna mot rörligt material.