Köpbeteendet inom B2B förändras just nu i en takt vi aldrig sett förut. Uppgifter man tidigare tyckte var komplexa och tidskrävande sker numera uteslutande på digitala plattformar och helt och hållet på köparens villkor. Self-service, att göra sin egen research och snabba digitala interaktioner är den nya normen, även när det handlar om större och dyrare varor och tjänster.
För att ta några exempel:
- 73 % av B2B-köparna är millennials
- 74 % av köpprocessen sker innan kunden ens kontaktar en leverantör
- 80 % av alla säljinteraktioner förväntas vara digitala 2025
- 99 % föredrar att hantera sina inköp genom self-service.
Den brännande frågan är därför: hur anpassar man organisationen efter det här? Hur ser era säljstrategier ut?
Själva följer vi utvecklingen med stort intresse och hjälper dig gärna navigera i det här nya landskapet. Börja med att höra av dig till Viktoria, så tar vi det därifrån.