B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring. Nu sker en explosionsartad utveckling i hur B2B-företag använder influencer-marknadsföring.

Grundidén är densamma: influencers har kraften att påverka flera individer i målgruppen på ett trovärdigt sätt. Inom B2B kan marknaden dock vara mer nischad, vilket driver trenden där företag låter sina egna medarbetare agera mikro-influencers och bli ambassadörer för varumärket.

Forskning visar att användningen av influencer-marknadsföring bland B2B-företag har ökat från cirka 30 procent år 2020 till ungefär 85 procent i år. Stora aktörer som SAP, IBM och Microsoft har till och med inrättat dedikerade chefsroller med ansvar för deras influencerstrategier.

Snart lär vi se fenomenet växa ytterligare – enligt affärsmagasinet Forbes menar 94 procent av företagen att deras influencersatsningar har varit framgångsrika.

Läs fler nyheter

Hur du påverkas av det nya annonsförbudet

EU-förordningen innebär att all politisk reklam i EU måste ha en tydlig märkning med avsändare, finansiering och annan teknisk information. So far so good kanske, men vad som räknas som “politisk reklam” är bredare än många tror.

Ett medlemskap som gör det lite lättare att andas

Riksförbundet HjärtLung är Sveriges största patientorganisation för alla som drabbats av en hjärt- eller lungsjukdom.

Höstiga forskarfilmer

Häromveckan var vårt filmgäng iväg och producerade en rörlig sammanfattning av ett femårigt forskningsprojekt signerat Mälardalens Universitet.