B2B-influencers – här för att stanna

Idag lyssnar vi mer på influencers än på någon annan. Rekommendationer har blivit en av de mest pålitliga källorna, vilket påverkar allt från politik och mediers rapportering till – självklart – marknadsföring. Nu sker en explosionsartad utveckling i hur B2B-företag använder influencer-marknadsföring.

Grundidén är densamma: influencers har kraften att påverka flera individer i målgruppen på ett trovärdigt sätt. Inom B2B kan marknaden dock vara mer nischad, vilket driver trenden där företag låter sina egna medarbetare agera mikro-influencers och bli ambassadörer för varumärket.

Forskning visar att användningen av influencer-marknadsföring bland B2B-företag har ökat från cirka 30 procent år 2020 till ungefär 85 procent i år. Stora aktörer som SAP, IBM och Microsoft har till och med inrättat dedikerade chefsroller med ansvar för deras influencerstrategier.

Snart lär vi se fenomenet växa ytterligare – enligt affärsmagasinet Forbes menar 94 procent av företagen att deras influencersatsningar har varit framgångsrika.

Läs fler nyheter

Tre år med generativ AI – vad har vi lärt oss?

För tre år sedan slog generativ AI igenom på allvar och förändrade sättet vi arbetar på. Mycket har hänt sedan dess – från den första vågen av hype till dagens mer vardagliga men samtidigt kraftfulla användning.

Det här är en nyhet som lär dig något nytt

Nu har vi samlat alla våra utbildningar, föreläsningar och workshops på ett ställe. Och självklart kan vi också sätta ihop en helt skräddarsydd variant som passar dig.

LF Bergslagen tar internkommunikation till nästa nivå

Redan för fem år sedan valde LF Bergslagen att byta sina traditionella vd-brev till medarbetarna mot rörligt material.