För tre år sedan slog generativ AI igenom på allvar och förändrade sättet vi arbetar på. Mycket har hänt sedan dess – från den första vågen av hype till dagens mer vardagliga men samtidigt kraftfulla användning.
På Haus har vi använt AI som både sparringpartner och arbetsverktyg. Vi har testat, lärt oss och integrerat tekniken i vardagen – alltid med fokus på att stärka det mänskliga, inte ersätta det. Det kan handla om att låta AI föreslå nya bildidéer till en kampanj, snabba på analysen av stora textmassor, frilägga produkter på några sekunder eller simulera en animationstakt. Små exempel som, sammantaget, gör att vi kan lägga mer tid på det som verkligen är värdefullt: den kreativa höjden och den strategiska helheten.
“Vi har gjort ett antal fina voice-overs med AI. Det har funnits utmaningar med kvalitet och naturlighet, men vi gjorde nyss en humoristisk och säregen engelsk VO med fransk brytning. Att kunna redigera manus löpande och snabbt få fram nya tagningar var fantastiskt”, säger Jakob, Creative Director på Haus.
“Sättet som Googles Nano Banana låter oss diktera layout och komposition för bilder gör att vi fått ännu mer kontroll över resultatet. Det har blivit lite mindre kasta tärning när det kommer till resultat och output.”
Vi ser också hur verktygen utvecklas snabbt. AI klarar idag inte bara text, utan också bild, ljud och video – och smälter ihop med de plattformar vi redan jobbar i. Mötesanteckningar skrivs automatiskt, arbetsflöden byggs med en enkel prompt och söken i mejl och filer har blivit betydligt smartare.
Tre år in i AI-eran är vår slutsats att tekniken är här för att stanna. Den ger oss nya sätt att skapa, men den största kraften ligger i hur vi kombinerar den med erfarenhet, intuition och kreativitet. Och det är så vi omsätter teknik till verkligt värde.