Du ser ut som att du vill lära dig något nytt
Vi träffar hela tiden företag och organisationer som fastnat i gamla hjulspår med invanda arbetssätt, otydliga roller och teknikutmaningar. Som vill ta sig vidare, utvecklas, men inte vet hur. Ur det behovet växte en föreläsning fram, som blev till en efterföljande workshop – och idag har vi en rad olika varianter som vi utvecklar och anpassar efter våra kunders önskemål.
Halvdags workshop, digital utbildning eller inspirations-aw?
Välj mellan våra färdiga kategorier här nedanför eller låt oss skräddarsy något utifrån dina behov. Du kan också kombinera alla föreläsningarna med en workshop, för att verkligen maximera effekten. Eller varför inte samla ihop hela gänget för en välsmakande lunchsession? Boka direkt eller hör av dig till oss så sätter vi ihop ett upplägg som passar er.
Hitta rätt bland våra kategorier
Alla våra föreläsningar går att anpassa utifrån bransch, målgrupp och kunskapsnivå – och att kombinera med en workshop.
Priser och format
Du kan boka alla våra föreläsningar i tre olika format beroende på vad som passar dig bäst.
Föreläsning 1 timme
En inspirerande föreläsning med utrymme för reflektion kopplat till din verksamhet.
20 000 kr ex. moms
Föreläsning + miniworkshop 1,5 timme
Föreläsning + diskussion och kort workshop kring konkreta frågeställningar.
25 000 kr ex. moms
Föreläsning + workshop 3 timmar
Fördjupad föreläsning och interaktiv workshop med praktiska övningar.
35 000 kr ex. moms
Säg hej till våra föreläsare
Oavsett vad ämnet är kan vi matcha ditt behov med rätt expertkompetens från vårt team. Behöver du en PR-specialist? We got you. En digital strateg med stenkoll på AI? Nemas. Ett tillgänglighetsproffs? Japp. Dessutom är vi vana att jobba med såväl ledningsgrupper och styrelser som marknadsavdelningar.
Är du lite extra nyfiken på någon i gänget eller ute efter en alldeles särskild kunskap?
Jonas Landgård
Affärsområdeschef Haus Tech. Har jobbat som utvecklingschef, produktchef, processutvecklare och mjukvaruutvecklare de senaste 20 åren. Hjälper våra kunder att brygga gapet mellan teknik och affär. Jonas brinner för hållbara lösningar, som stöttar både affär och användare.
Viktoria Brandel
Försäljningschef och strategisk rådgivare på Haus. Har i 20 år haft ledande roller inom marknadsföring, affärsutveckling, försäljning och kommunikation, i flera olika branscher. Viktoria brinner för starka varumärken, affärsutveckling och kundrelationer. Hon ger dagligen råd och stöttar olika företag och organisationer kring strategiska och kommunikativa utmaningar.
William Möller
Haus egen PR-guru. Även en av Haus grundare och delägare. William Möller är expert på att hitta de avgörande insikterna som gör att kommunikationen får vingar. I grunden är han journalist, med över 25 års erfarenhet av PR och påverkansarbete. Vi tycker det är häftigt att William är flerfaldig vinnare i världens största PR-tävling, och att han jobbat med profiler som Joy Leno, Tomas Tranströmer, Nicklas Lidström, Percy Barnevik och Annika Sörenstam.
Alexander Schnelzer
Affärsområdeschef Haus Content. Efter många år av internationella framgångar som marknads- och försäljningschef drev Alexander filmproduktionsbolag i närmare ett decennium. NU Det bästa han vet: berättelser som förtjänar uppmärksamhet, rätt format som fångar dem, och strategier som ger dem vingar.
Mikael Sakar
Strateg och delägare på Haus. Jobbat med digital kommunikation i 25 år. Drivit webbyrå, varit CMO med ansvar för 32 e-handelssajter, planerat och genomfört framgångsrika kampanjer åt kunder i alla branscher.
Robert Brodén
VD för Haus. Med över 25 års erfarenhet i byråvärlden, varav snart 15 år som VD, har Robert utvecklat Haus från lokal aktör till en prisbelönt byrågrupp med nationell tyngd. Han brinner för struktur, stabil tillväxt, långsiktiga kundrelationer och att driva utveckling i en föränderlig kommunikationsbransch.
Jennifer Gosch
Projektledare med stenkoll på lagar och efterlevnad för webb; tex Cookies compliance, GDPR, WCAG och andra EU-direktiv. Med närmare 20 års erfarenhet av kommunikation och webbfrågor i såväl privat som offentlig sektor och ett brinnande engagemang för goda kundrelationer.
Tillgänglighet på webben
– hur du når fler användare med WCAG
Passar: webbredaktörer och kommunikationsansvariga.
Med fokus på WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) guidar vi dig genom världen av webbtillgänglighet och diskuterar hur du säkerställer att din webbplats är tillgänglig för alla användare, oavsett funktionsvariation. Du kommer också att få insikt i alla de senaste lagkraven och hur de påverkar din verksamhet. Efter föreläsningens slut kommer du att se vikten av att investera i tillgänglighet och att mer inkluderande digitala miljöer inte bara uppfyller lagkraven utan dessutom stärker din konkurrenskraft och ökar användarupplevelsen.
I den här föreläsningen får du:
- koll på lagkraven och hur de påverkar din webbplats
- tips på hur du ser till att din webb funkar för alla användare
- grundläggande kunskap om webbtillgänglighet och WCAG

Content som lever länge
– hur du bygger hållbara strategier för ditt innehåll med hjälp av mediesynlighet och storytelling
Passar: kommunikationsansvariga, innehållsproducenter och organisationer som vill få mer effekt av sitt contentarbete.
Vi demonstrerar strategier och metoder som hjälper dig att förlänga livslängden på ditt content genom PR-drivet berättande, smarta ämnesval och strategisk återanvändning. Du får även tips på hur du kan förstärka och sprida innehåll i flera kanaler – utan att det tappar i relevans eller kvalitet.
I den här föreläsningen får du:
- tips för hur du förstärker befintligt innehåll
- insikter i hur du förlänger räckvidden med PR-tänk
- metoder för att få mer effekt med mindre resurser

Boosta ditt B2B-content
– hur du skapar räckvidd i varje budskap
Passar: marknadschefer, affärsutvecklare och andra som vill arbeta strategiskt med content över tid.
B2B-marknadsföringen förändras snabbt – och det kräver nya arbetssätt. Här får du insikter i varför content blivit affärskritiskt, hur nya köpbeteenden påverkar strategin och hur du med rätt struktur kan bygga varumärke, förtroende och affärer över tid.
I den här föreläsningen får du:
- förståelse för hur köpbeteenden har förändrats och hur det påverkar dig
- exempel på hur PR och content samverkar
- en praktisk modell för hur du bygger ett ”content leadership”-tänk

Skapa strategisk kommunikation
– hur du maximerar effekten av PR och content marketing
Passar: PR-ansvariga, kommunikationsstrateger och ledningsgrupper inom både privat och offentlig sektor.
PR och content marketing behandlas ofta som två separata spår, men den största effekten får du tveklöst när de samverkar. Vi visar hur du bygger en kommunikationsstrategi som stärker din position på marknaden, ökar din share of voice och skapar kommunikation som både engagerar och konverterar.
I den här föreläsningen får du:
- insikter i hur du skapar strategier för att integrera PR och content
- inspiration till ämnesval som bygger trovärdighet
- exempel på hur du arbetar långsiktigt med thought leadership

Lyckas med ditt digitaliseringsprojekt
– hur du får teknik, kommunikation och kundbehov att samspela
Passar: beslutsfattare och ledningsgrupper i både privat och offentlig sektor.
Vill du ta ditt företag eller din organisation till nästa nivå inom digitalisering? Vi ger dig verktygen för att få ihop helheten – från teknik till kommunikation och kundbehov. Vi går också igenom hur du driver ett framgångsrikt digitaliseringsprojekt, ger effekt och bidrar till både effektivitet och bättre upplevelser för användaren.
I den här föreläsningen får du:
- exempel på hur teknik och kommunikation samspelar i praktiken
- tips för att förankra förändring och säkra affärsnytta
- vanliga fallgropar – och hur du undviker dem

E-commerce för B2B
– hur du möter den nya köparens behov och maxar potentialen i dina digitala kanaler
Passar: säljchefer, affärsutvecklare och kundansvariga inom B2B.
Dagens B2B-köpare är självgående, digitala och förväntar sig samma enkelhet som i konsumentvärlden. Hur påverkar det din försäljning? Vi går igenom förändrade köpbeteenden, vad som krävs av säljorganisationer idag och hur du möter kunden där de är, utan att förlora det personliga.
I den här föreläsningen får du:
- förståelse för den nya B2B-köparen
- konkreta sätt att anpassa försäljningen till digitala köpresor
- inspiration kring social selling och moderna säljmetoder

Den nya B2B-köparen
– hur du möter den nya köparens behov och maxar potentialen i dina digitala kanaler
Passar: säljchefer, affärsutvecklare och kundansvariga inom B2B.
Dagens B2B-köpare är självgående, digitala och förväntar sig samma enkelhet som i konsumentvärlden. Hur påverkar det din försäljning? Vi går igenom förändrade köpbeteenden, vad som krävs av säljorganisationer idag och hur du möter kunden där de är, utan att förlora det personliga.
I den här föreläsningen får du:
- förståelse för den nya B2B-köparen
- konkreta sätt att anpassa försäljningen till digitala köpresor
- inspiration kring social selling och moderna säljmetoder

Öka din konkurrenskraft i den
digitaliserade B2B-världen
– hur du möter nya köpbeteenden och skapar långsiktig tillväxt
Passar: VD, affärsområdeschefer och ledningsgrupper i tillväxtbolag.
Förändrade köpbeteenden kräver nya strategier. Vi ger dig en helhetsbild av hur digitalisering påverkar B2B-affären – från marknadsföring till försäljning och kundrelation. Vi pratar om varumärkesbyggande, digitala kanaler och hur du skapar rätt förutsättningar för tillväxt i en snabbrörlig värld.
I den här föreläsningen får du:
- insikter om trender som påverkar B2B-marknaden
- exempel på hur du bygger varumärke och driver försäljning parallellt
- verktyg för att framtidssäkra din affär

Digital försäljning som gynnar alla
– hur du skapar digitala strategier som möter kundens behov och stärker lönsamheten
Passar: offentliga verksamheter och företag som vill effektivisera interna processer.
Digital försäljning handlar inte bara om teknik utan även om att göra det enklare att köpa, förstå och agera. Vi visar hur du med rätt strategi kan skapa nytta för både verksamheten och användaren – oavsett om ”kunden” är en inköpare, en invånare eller en partner.
I den här föreläsningen får du:
- exempel på hur du kan förenkla och effektivisera din digitala försäljning
- perspektiv på konvertering bortom "köp"
- tips för att skapa bättre användarresor i digitala kanaler

Marknadsföring som sidoansvar
– hur du som bär många hattar skapar effektiv kommunikation
Passar: dig som jobbar i offentlig sektor, civilsamhället eller ett mindre företag – där marknadsföring är en av flera arbetsuppgifter.
Vi ser till att du får koll på marknadsföringens grunder, aktuella trender och hur du enklare kan nå ut – även när tiden är knapp. Du får enkla verktyg och tydliga modeller för att planera, prioritera och skapa effekt.
I den här föreläsningen får du:
- insikt i och strategier för målgruppsbeteenden, kanalval och trender
- exempel på kommunikation som fungerar för verksamheter som din
- möjlighet att lyfta egna utmaningar och få konkreta tips

Maxa din marknadsföring
– hur du skapar relevant, synlig och resultatinriktad kommunikation
Passar: dig som arbetar med marknadsföring i företag eller organisationer och vill ta nästa steg.
Här riktar vi oss till dig som vill få bättre utväxling på din marknadsföring – oavsett om du är ensam i rollen eller ansvarar för ett mindre team. Vi fokuserar på hur du kopplar content till mål, väljer rätt kanaler och arbetar mer långsiktigt.
I den här föreläsningen får du:
- de viktigaste trenderna inom marknadsföring just nu
- konkreta exempel på hur du kan strukturera din marknadsföring
- tydliga metoder för att skapa effekt i olika kanaler och anpassa budskap efter målgrupp

Den strategiska helheten
– hur du tar kontrollen över varumärket, förbättrar resultatet och nyttjar resurserna bättre
Passar: beslutsfattare och ledningsgrupper i både privat och offentlig sektor.
Med avstamp i vår egenutvecklade modell förklarar vi hur alla delar i den strategiska helheten hänger ihop och ger dig konkreta tips på hur du kan säkra strategierna som tar din verksamhet mot er vision, stärker ert varumärke och förbättrar effekterna av er produktutveckling, marknadsföring och försäljning.
I den här föreläsningen får du:
- konkreta tips på hur du kan ta verksamheten från vision till kommunikation
- koll på hur du bygger upp ett starkt varumärke från grunden
- insikter i hur du undviker att era strategiska dokument blir skrivbordsprodukter

Attrahera rätt kunder
– hur du bygger ett starkt varumärke som skapar affärsnytta
Passar: beslutsfattare och ledningsgrupper i både privat och offentlig sektor, kommunikationsansvariga.
Du äger inte ditt varumärke, men du kan se till att ta kontroll över många av de faktorer som påverkar uppfattningen om det och bygga det starkt – inifrån och ut. Vi ger dig konkreta tips på hur du bygger ett tydligt och starkt varumärke som attraherar dina kunder.
I den här föreläsningen får du:
- metoder för att effektivisera er marknadsföring
- koll på hur du följer upp och säkerställer att era satsningar tar er i rätt riktning
- exempel på framgångsrika arbetssätt

Tydligare, smartare och mer relevant kommunikation
– hur du med hjälp av smarta strategier skapar bättre effekt för dina budskap
Passar: verksamheter som vill förbättra sin externa kommunikation och få större genomslag.
Här får du stöd i hur du arbetar mer strukturerat med kommunikation – från målgruppsförståelse till budskap och kanalval. Vi visar hur du planerar utifrån strategiska mål och ger konkreta exempel och modeller som fungerar i praktiken.
I den här föreläsningen får du:
- aktuella trendspaningar som påverkar ditt arbete
- förståelse för hur målgrupper rör sig och fattar beslut
- praktiska verktyg för att planera, producera och följa upp
