Den nya B2B-köparen

Köpbeteendet inom B2B förändras just nu i en takt vi aldrig sett förut. Uppgifter man tidigare tyckte var komplexa och tidskrävande sker numera uteslutande på digitala plattformar och helt och hållet på köparens villkor. Self-service, att göra sin egen research och snabba digitala interaktioner är den nya normen, även när det handlar om större och dyrare varor och tjänster.

För att ta några exempel: 

  • 73 % av B2B-köparna är millennials
  • 74 % av köpprocessen sker innan kunden ens kontaktar en leverantör
  • 80 % av alla säljinteraktioner förväntas vara digitala 2025
  • 99 % föredrar att hantera sina inköp genom self-service.

Den brännande frågan är därför: hur anpassar man organisationen efter det här? Hur ser era säljstrategier ut? 

Själva följer vi utvecklingen med stort intresse och hjälper dig gärna navigera i det här nya landskapet. Börja med att höra av dig till Viktoria, så tar vi det därifrån.

Läs fler nyheter

Hur du påverkas av det nya annonsförbudet

EU-förordningen innebär att all politisk reklam i EU måste ha en tydlig märkning med avsändare, finansiering och annan teknisk information. So far so good kanske, men vad som räknas som “politisk reklam” är bredare än många tror.

Ett medlemskap som gör det lite lättare att andas

Riksförbundet HjärtLung är Sveriges största patientorganisation för alla som drabbats av en hjärt- eller lungsjukdom.

Höstiga forskarfilmer

Häromveckan var vårt filmgäng iväg och producerade en rörlig sammanfattning av ett femårigt forskningsprojekt signerat Mälardalens Universitet.