Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser. Skillnaden är alltså att det nya priset nu måste ställas mot det lägsta priset från de senaste 30 dagarna, inte (nödvändigtvis) det ordinarie priset. 

Det kanske låter rimligt och enkelt men många företag har haft svårt att hänga med i svängarna. Om det beror på tekniska komplikationer, att lagen är svårtolkad eller att företagen helt enkelt väljer att stoppa huvudet i sanden ska vi låta vara osagt. Men oavsett anledning kan en sådan miss snabbt bli ganska dyrköpt, med böter på upp till fyra procent av omsättningen. 

Är du också osäker på hur den nya lagen påverkar dig eller om prishistorik stöds i ditt nuvarande system? Vår system-guru Jonas svarar mer än gärna på alla frågor du kan tänkas ha. 

Läs fler nyheter

Tre år med generativ AI – vad har vi lärt oss?

För tre år sedan slog generativ AI igenom på allvar och förändrade sättet vi arbetar på. Mycket har hänt sedan dess – från den första vågen av hype till dagens mer vardagliga men samtidigt kraftfulla användning.

Det här är en nyhet som lär dig något nytt

Nu har vi samlat alla våra utbildningar, föreläsningar och workshops på ett ställe. Och självklart kan vi också sätta ihop en helt skräddarsydd variant som passar dig.

LF Bergslagen tar internkommunikation till nästa nivå

Redan för fem år sedan valde LF Bergslagen att byta sina traditionella vd-brev till medarbetarna mot rörligt material.