24.04.20

01:46

Haus i Dagens Opinion

Konsten att bygga koncern – från Västerås

KONCERNBYGGARNA 5. Att bygga en byråkoncern behöver inte handla om aggressiva förvärv och internationell expansion. Det kan också handla om att bygga från grunden. Haus i Västerås har hittat en egen modell. Efter 25 år.

–  Idén att bygga en koncern var en strategi som föddes för några år sedan. I 25 år har vi varit i farten med en lokal byrå, som växer sig lite större ibland och sedan blir mindre. Det har varit svårt att balansera, berättar Haus vd Robert Brodén.

Men Haus har också lärt sig efter resans gång.

– Vi har blivit bra på att utveckla verksamheter från små till större. Vi märker att när vi går in och lär oss saker, så blir det bra. Då tänkte vi om. I stället för att bli det stora företaget kan vi bli en koncern med flera affärsområden som kan bli specialister på det de ska göra och med målet att varje affärsområde ska bli ett eget bolag. Ibland bygger vi från scratch och ibland runt några medarbetare.

De nya bolagen skapas i tre faser, uppstart, prövning och aktivering. Kedjan inleds med att ledningen definierar intressanta områden. Därefter behöver en entreprenör att bygga bolaget runt komma på plats. Därefter testas att verksamheten fungerar innan bolaget bolagiseras.

Moderkoncern Haus, agerar då något av en inkubator och kan bistå med finansiella muskler, back office-system och know how.

Under 2020 bolagiserade Haus tre affärsområden som blev byråerna Haus Grow, Haus Society och Haus Digital.

Under 2022 byggdes Haus Digital om till Haus Web och Haus Tech.

Haus Tech leds av Jonas Landgård, hämtad från det amerikanska it-bolaget SolarWinds.

– Jonas har aldrig varit i någon byråvärld. Men tillsammans med oss har vi skapat ett bolag på fem personer som redan är lönsamt och hade en tillväxt på 100 procent. Kombinationen av att hitta duktiga människor som kanske inte vågar starta eget med det vi kan, tror vi är en framgångsfaktor. Vi ror det finns många delar inom kommunikation som vi kan bryta ner och bli riktigt spetsiga inom.

Haus koncernstrategi har alltså skapat fyra nya aktiebolag och ytterligare ett är inne i testfasen, Haus Strategy.

– Vi har tryckt på knappen för ytterligare bolag.

Näst på tur väntar nya Haus-byråer inom seo (sökoptimering) och content.

Ett annat prioriterat områden är verktygsutveckling. Och datadriven marknadsföring.

Ingen pr-byrå?
 – Kanske. Den ligger för utvärdering efter seo och content.

Hur långt kan ni gå med era byråbyggen, hur definierar ni kommunikationsbranschen?
 – Vi bygger en kommunikationskoncern som kan vara enormt bred. Vi hittar nästan inget stopp när vi tänker vilka delar vi kan ge oss in. Om fem år ska vi ha 14 bolag i portföljen.

Bolagen är vd-lösa.

– Men vi har affärsområdeschefer som är delägare i bolagen i någon form.

Tanken är att bolagen ska komma upp i 15-20 medarbetare.

– Det är fullt görbart och de tillväxtmöjligheterna vill vi ha när vi startar ett bolag. Men att bygga upp ett bolag till 100 man är en helt annan resa, som jag har all respekt för.

Under 2021 presterade Haus en byråintäkt på 40 miljoner kronor på 33 medarbetare och med en vinstmarginal på 16 procent.

Läs fler nyheter

Sala fyller 400 år – och vi är med på kalaset!

För 400 år sedan kom Gustav II Adolf till Sala och gjorde officiellt den lilla västmanländska gruvorten till en stad. 398 år senare kom Sala kommun till oss med uppdraget att ta fram ett nytt platsvarumärke som skulle lanseras brett i samband med födelsedagsfirandet. Kul, tyckte vi och tog fram ett komplett kalas-kit för alla tänkbara festliga sammanhang.

Kreatörens guide till AI

”Med AI är vi alla kreatörer”. Som med mycket annat som hör AI-världen till är citatet såklart en sanning med modifikation. Men använt rätt kan dina AI-verktyg bli en utmärkt assistent och ett ypperligt kreativt bollplank, om inte annat.

Nya krav på prishistorik för e-handlare

Som ett steg mot att skapa en bättre, tryggare och mer transparent shoppingupplevelse kommer nu en ny lag som ställer krav på att e-handelsbutiker tillhandahåller prishistorik för de senaste 30 dagarna till sina kunder. Det betyder att företag tydligt måste visa vad en produkt kostat tidigare, för att på så sätt motverka prisfusk och falska reapriser.