Det var till ett amerikanskt B2B-företag som hade stort fokus på sälj online. De hade ett väl fungerande CRM-verktyg i botten där deras säljare jobbade med att förflytta de suspects, till prospects, leads och till sist kunder. Vår uppgift var att skapa en kampanjsite som fyllde på CRM-verktyget med suspects. Att implementera leadsgenerering, helt enkelt. Vi lyckades med detta och kampanjsiten kopierades från marknad till marknad och bransch till bransch och fortsatte leverera suspects under många år.
Verktygen som användes då var mycket dyra att implementera och hade en hög driftkostnad. I dag finns det verktyg som bara kostar några tusenlappar och som dessutom gör jobbet med att transformera suspects till leads.
Det här arbetsättet är inte bara bra för nykundsförsäljning utan fungerar även bra på befintliga kunder. Dessa finns ju redan identifierade, så då kan man med enkla medel titta på vad de är mer intresserade av på er webbplats eller identifiera när de återkommer och är mogna för nästa steg.
Så vad krävs?
Det krävs en god kunskap om sina kunders köpbeteenden och behov, samt bra och genomtänkt innehåll. Det krävs även en långsiktig plan och kontinuerligt arbete med att ständigt mäta, analysera och förbättra de flöden som byggts upp. Det krävs att man tänker tratt.