I 60 år har Aroseken varit Västerås största småhusbyggare. I samband med en omorganisation hösten 2016, kände de ett behov av att modernisera och uppgradera sin kommunikation. Vi fick äran att hjälpa dem med en ny grafisk profil, tonalitet, nytt bildspråk, kampanjkoncept, samt formgivning och struktur av den nya webbplatsen. Tillsammans med en modig kund har vi haft målsättningen att ta fram modern kommunikation som sticker ut i en traditionell byggbransch.
Logotypen fick behålla sin väletablerade form, men förnyades med en sober grön nyans, samt en antracitgrå text, mer behaglig för ögat.
Arosekens slogan ”Alla tiders boende” har funnits länge som ett löfte om hållbarhet och stabilitet, och anspelar på Arosekens långa tradition av bostadsbyggande i Västerås. Vi valde ett nytt, personligt typsnitt med handskriven känsla.
Vi kompletterade profilen med ett nytt grafiskt mönster som tar avstamp från logotypen med associationer till hustak och Arosekens kärnverksamhet. Profilfärgerna byttes ut till behagliga, pastelliga nyanser som enkelt kan kombineras med varandra. Typsnitten ersattes med två nya som ytterligare lyfter känslan av en professionell, modern och personlig husbyggare.